Вимоги до використання методу проектів

Департамент освіти і науки ЧОДА
Глибоцький професійний ліцей




Доповідь:
«Вимоги до використання методу проектів»

Розглянуто на засіданні                                           Виконавець:
МК майстрів в/н з громадського                            Репчук С.М.
обслуговування населення                                                     
протокол №__ від ________                                      
Голова МК ________Вакарюк О.Д.                     
                                                                 








смт. Глибока, 2014 р.
     Впровадження методу проектів відповідає соціальному замовленню суспільства, що стрімко змінюється і вимагає карди­нальних змін у системі освіти.
  Сучасна система освіти має бути спрямована на створення такої ситуації у навчально-виховному проце­сі, коли учні мають можливість міркувати, враховувати різні точки зору, формулювати та аргументувати власну позицію, спираючись на знання фактів,  законо­мірностей, сформульованих у наукових монографіях, власних спостереженнях, досвіді, умінні проектувати і реалізовувати власні навчальні проекти, творчо і нестандартно вирішувати навчальні проблеми, бути толерантними до точки зору інших людей.
     В основі методу проектів - інноваційна ідея, що й складає поняття «проект» (від латинського «спрямований вперед», тобто «план, задум, реалізація мети») Зрозуміло, що при такій організації навчально-виховного процесу педагогічний результат можна побачити, усвідомити, застосувати в практичній діяльності.  Метод проекту - це метод пошуку, тобто така організація навчання, при якій учні набувають знань в процесі планування та виконання практичних завдань-проектів. Проект дає можливість тісно поєднати теорію з практикою.
     Великою перевагою проектної діяльності, на мою думку, є вміння, які набувають учні, а саме:
·                     планувати свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати;
·                     використовувати багато джерел інформації;
·                     самостійно збирати і накопичувати матеріал;
·                     аналізувати, співставляти факти, аргументувати свою думку;
·                     приймати рішення;
·                     установлювати соціальні контакти (розподіляти обов’язки, взаємодіяти один з одним);
·                     створювати «кінцевий продукт» - матеріальний носій  проектної діяльності (доповідь, реферат, фільм,  проспект, сценарій);
·                     підготувати цикл занять з тем, які зацікавили б учнів ;
·                     представляти створене перед аудиторією;
·                     оцінювати себе та інших.
     Використання активних форм і методів навчання, безперечно, мають багато переваг. Вони відкидають одноманітність, посилюють інтерес до предмета, на­вчання, розвивають творче, продуктивне мислення, виховують культуру спілкування, поліпшують міжособистісні взаємини, краще реалізують єдність на­вчання, виховання й розвитку учнів.
     Уміння й бажання навчатися — це те маю закласти я як майстер. Тому перед кожним уроком шукаю відповідь на «вічне» запитання: як ула­штувати навчальну роботу, щоб вона викликала емо­ційне піднесення у школярів, неодмінно позитивно впливала на їхні почуття й думки, збагачувала їх дос­відом самостійних пошуків і роздумів. Учні мають усві­домлювати, що в майбутньому вони самі братимуть безпосередню участь у вдосконаленні науки й вироб­ництва, діятимуть самостійно, а не за підказкою, адже не можна жити за готовими рецептами. Я, як вчитель, виконую різні ролі: інформант, консультант, спостерігач.
Вико­ристовую ситуації із мотиваційним характером щодо необхідності володіння інформаційними компетентностями й культурою, а також намагаюся навчати учнів на основі  теоретичних знань виконувати практичні завдання. Вважаю, що дітей обов’язково потрібно навчити відповідати і ставити запитання один одному.    Пов’язую мате­ріал із практичною роботою. Пропоную їх розв’язати в парах, групах із взаємоперевірками, аркушами самоконтролю, а потім на практиці.
     Вважаю, що одним із кращих прикладів форму­вання та розвитку життєвих компетентностей учнів є проектна методика, яка сприяє розвитку ініціати­ви, самостійності, організаторських здібностей, сти­мулює процес саморозвитку. Активно використовую проектно-технологічну діяльність учнів і на уроках, і на позакласних заходах.
     Працюючи над цією темою, пересвідчилась, що проектна діяльність- одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що ство­рює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує необхідні життєві компетентності. Під час використання проектної технології формуються якості, яких потребує життя:
·                     соціальні (навички роботи в групі);
·                     інформаційні (уміння самостійно здобувати інформацію);
·                     комунікативні (вдосконалення спілкування в групі);
·                     практичні.
 Використання проектного методу дає мені змогу ре­алізувати особистісно діяльнісний і особистісно зорієнтований підходи в освіті учнів. Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення відбувається саме че­рез метод проекту.
 Cпираючись на класифікацію проектів у педагогічній літературі,я розрізняю їх за такими  параметрами:
·                     складом учасників проектної діяльності: індиві­дуальні, колективні (парні, групові);
·                     характером партнерських взаємодій між учас­никами проектної діяльності: кооперативні, змагаль­ні, конкурсні;
·                     рівнем реалізації міжпредметних зв’язків;
·                     характером координації проекту, безпосередній (твердий чи гнучкий), прихований;
·                     тривалістю: короткі, середньої тривалості, три­валі;
·                     метою і характером проектної діяльності: інфор­маційні, ознайомлювальні,   науково-пошукові, конструкційні тощо.
Використовуючи метод проектів ставлю перед собою таку мету:     
·                     створити умови, за яких учні самостійно й охоче отримують знання з різних джерел, вчаться користуватися ними  для розв'язання нових пізнавальних і практичних завдань;
·                     удосконалювати   вміння, працюючи в різ­них групах;
·                     розвивати дослідницькі вміння та аналі­тичне мислення.
 Я думаю,що основними вимогами до використання методу проектів є:
·                     наявність значущої у дослідниць­кому, творчому плані проблеми (завдання), розв'язання якої потребує інтегрованих знань, дослідницького по­шуку;
·                      практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів;
·                      самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів;
·                     структурування змісто­вої частини проекту (із зазначенням поетапних резуль­татів);
·                     використання дослідницьких методів: визначення проблеми досліджуваних завдань, що випливають з неї, висунення гіпотези їх розв'язання, обговорення методів дослідження;
·                     обговорення способів оформлення кін­цевих результатів (презентації, захисту, творчих звітів);
·                      збір, систематизація та аналіз отриманих даних;
·                      підбиття підсумків, оформлення результатів, їх презентація;
·                     ви­сновки, висунення нових проблем дослідження.
     На мою думку, сьогодні метод проектів вважається одним із перспективних видів навчання, тому що він створює умови для творчої самореалізації учнів, підвищує мотивацію для отримання знань, сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей. Учні набувають досвіду вирішення реальних проблем з огляду на майбутнє самостійне життя, які проектують у навчанні.
     Щоб досягти ефективного впровадження методу проектів у своїй роботі працюю за такою структурою: 
1.  Вибір теми проекту, його типу, кількості учас­ників.
2. Обмірковування вчителем можливих варіантів про­блем, які важливо дослідити в рамках наміченої темати­ки. Постановка запитань, які будуть вирішуватися.
3.  Розподіл завдань по групах, обговорення мож­ливих методів дослідження, пошук інформації, твор­чих рішень.
4.  Самостійна робота учасників проекту за своїми індивідуальними чи груповими дослідженнями, твор­чими завданнями.
5.  Обговорення отриманих даних у групах .
6.  Презентація. Захист проектів.


7. Колективне обговорення, експертиза, результати зовнішнього оцінювання, висновки.

Немає коментарів:

Дописати коментар